מוכנות לבית הספר מתחילה הרבה קודם ביכולת לדחות סיפוקים, לפתור בעיות ולהתנהל באופן עצמאי בהתאם לגיל, לקבל סמכות, להתמודד עם תסכולים, לעודד את עצמם כשמשהו לא מסתדר כפי שציפו, להסתדר עם חברים ולשתף פעולה בביצוע משימות משותפות, לגלות נדיבות ולהתחלק עם אחרים, לדעת להפסיד בכבוד, לפרגן לאחרים, ליזום, להביע רגשות ומחשבות, לשבת בכיתה ולהקשיב, להתארגן בזמן ובמרחב ועוד...
כל אלה הם תוצאה של בשלות הילד ובעיקר התנהלות הסביבה. למשל: ילמד לא לדחות סיפוקים בסביבה שעומדת לדום מתוח בכל פעם שהוא מבקש משהו, ילד לא ילמד להפסיד בכבוד אם תמיד מאפשרים לו לנצח בבית.
ילד לא ילמד להתארגן בזמן ובמרחב אם הוריו לא מאורגנים או אם הם עושים הכל למענו ובמקומו.
סוגי בשלות שונים לכיתה א'
ילדים עם בשלות טובה שאינם זקוקים להכנה לכיתה א' מצליחים להיפרד בבקר ללא דרמות, לנהל כעסים, פחדים ורגשות בכלל...ילדים שהמוכנות שלהם לכיתה א' טובה מגלים בשלות חברתית והמיומנויות החברתיות שלהם מזמנות להם חברים חדשים ומאפשרות להם להסתדר עם ילדים אחרים ולשמר קשרים חברתיים.
זה אומר שיש להם יכולת הסתגלות והבנה של נורמות ומצבים חברתיים, יכולת לוותר, לחלוק, לרסן קנאה, רכושנות ותוקפנות ולשתף פעולה עם ילדים אחרים.
ילדים שאינם זקוקים לחיזוק בהכנה לכיתה א' מצליחים לזכור צבעים וצורות ומזהים אותיות, מצליחים לחרוז חרוזים, לזהות צלילים פותחים וסוגרים של מילים, להבחין בין צלילים דומים ולזכור שירים, סיפורים ושיחות שהקשיבו להם.
ילדים שאינם זקוקים לקורס הכנה לכיתה א' – יש להם יכולת שפתית שכוללת אוצר מילים רחב, היכרות עם מושגי יסוד בשפה כמו צורות, צבעים, הפכים, חרוזים ועוד..
יש להם כושר ביטוי שעושה שימוש נכון בפעלים, תיאורים ומילות יחס, ומאפשר תיאור של מצבים ותמונות ומאפשר גם תיאור והגדרה של חפצים בסיסיים.
ההבדל בין הילדים שמגיעים לכיתה א
הטענה שילדים בני 6 מוכנים לבית הספר ללא צורך בקורס הכנה לכיתה א' נכונה לגבי ילדים שמצליחים לשמור על מיקוד הקשב שלהם לאורך זמן ולא מדובר במיקוד קשב במסכים אלא בפעילויות שלא בהכרח הם בחרו ועשויות לאתגר אותם.
חלק מהמוכנות לכיתה א' כולל שליטה ותיאום מכוונים על ביצועים גופניים כמו קפיצה על רגל אחת, ריצה, הליכה לאחור, דילוג, טיפוס, משיכת חבל, התארגנות והתמצאות במרחב
וכולל גם חגורת כתפיים חזקה שמאפשרת ישיבה ממושכת כמו זו הדרושה בכיתה.
ילדים עם בשלות טובה שאינם זקוקים לתמיכה נוספת כהכנה לכיתה א' מצליחים לאחוז נכון כלי כתיבה, לצייר, לצבוע שטחים, לגזור, להדביק, להשחיל חרוזים, לכפתר כפתורים, להעתיק צורות, ולכתוב את שמם.
אם הילדים שלכם מגלים בשלות טובה מבחינה קוגניטיבית, מוטורית, רגשית וחברתית כנראה שיסתדרו היטב ללא קורס הכנה לכיתה א', אבל אם אתם מזהים קושי או חולשה באחד או יותר מהנושאים המדוברים- טוב תעשו אם תרשמו אותם לקורס הכנה לכיתה א' שתעזור להם להגיע מוכנים.
תהליך ההכנה לכיתה א' של מקשיבים כולל הבשלה נוירולוגית כזו שמאפשרת להתחיל בראש מורם, תוך חווייה של הצלחה. ומונע בעיות עתידיות שעלולות להתעורר עם הכניסה לבית הספר.
לאחר התהליך הילד של הכנה לכיתה א' בגישת מקשיבים הילדים שלכם יהיו הרבה יותר מרוכזים ויוכלו לרכוש את הקריאה, הכתיבה ושאר המיומנויות הרבה יותר בקלות.