המעבר מהגן לכיתה א' הוא צעד משמעותי בעבור הילד וההורים כאחד. על מנת להפוך את התהליך למוצלח ומהנה, מתבקשים ההורים לבחון את המוכנות של ילדם לכניסה אל מערכת החינוך. כאשר הילד בשל למעבר התהליך יהיה טבעי והדרגתי.
קשיים מתעוררים במקרים בהם הילד עדיין אינו בשל מבחינה קוגניטיבית, התנהגותית, מוטורית ורגשית. לשמחתנו, באמצעות אבחון מוקדם, מבדק מוכנות לכיתה א וטיפול והדרכת הורים, הכנה לכיתה א', היא אפשרית מאד או להמליץ על שנה נוספת בגן או להפנות את המשפחה למסגרת טיפולית מתאימה.
בשלות לכיתה א'
במצב של התפתחות תקינה הילד יגיע באופן טבעי לבשלות למעבר. הילד לומד מהסביבה, מתפתח מבחינה רגשית, מפתח כישורים חברתיים ומחליף מאפיינים התנהגותיים של תינוק במאפיינים התנהגותיים של ילד.
כאשר ילד בשל לתהליך מבחינה מוחית, התנהגותית, רגשית, פיזיולוגית ומוטורית, הוא יצליח לצלוח את התהליך בקלות. במקרים בהם ישנו עיכוב התפתחותי באחד התחומים הדבר עלול להעיב על התהליך כולו ולעורר קשיים משמעותיים בכל התחומים.
בעבור ילדים למידה היא פעולה טבעית שמתבצעת באופן יומיומי. הילדים לומדים דברים חדשים בכל שעה והמוח שלהם מתפתח בהתאם. הלמידה לרוב מושפעת מחיזוקים חיוביים או שליליים אותם הילדים מקבלים מהסביבה, ההורים וצוות הגן. נורה אדומה נדלקת כאשר הילד איננו מצליח ללמוד מהסביבה ונוצר פער בין היכולות שלו לבין אלו שמאפיינות את בני גילו.
פרט לבשלות טבעית ויכולת למידה תקינה, ילדים נדרשים להיות מסוגלים לשבת על כיסא לזמן ממושך ולשמור על ריכוז, להחזיק כלי כתיבה בצורה תקינה, לעסוק במטלות אקדמיות, לייצור קשרים חברתיים ולהתארגן במרחב.
תרגול של כל המיומנויות הללו מאפשר לילדים להבין מה מצופה מהם, להסתגל מהר יותר למערכת החינוך ולהתמודד נכון עם המטלות שניתנות. חשוב להדגיש שכאשר הילד אינו בשל למעבר לכיתה א', גם מיטב אנשי המקצוע ותוכניות ההכנה הטובות ביותר לא יוכלו לפתור את הבעיה.
כישורי למידה נדרשים לקראת כיתה א'
תכנית הלימודים בגן חובה כוללת את כל כישורי הלמידה הנדרשים למעבר לכיתה א'. ילדי הגן צפויים ללמוד להחזיק נכון מספריים ולגזור, לצבוע בתוך קווי המתאר, לזהות מספרים ואותיות, לארגן ולסדר ילקוט, קלמר ותיק אוכל, לשמור על החפצים שלהם, להקשיב בריכוז למורה למשך 45 דקות ולהבין את הנאמר.
מבחינה רגשית הילדים נדרשים להיות מסוגלים להיפרד מההורים, להתמצא במבנה בית הספר (מבנה גדול בהשוואה לגן), לזהות את המקום שלכם בתוך הכיתה, להפנים את כללי ההתנהגות בבית הספר, להתחבר עם בני גילם.
איך מכינים את הילד לקראת כיתה א'?
כאשר ישנה בשלות למעבר יוכלו ההורים לסייע לילדיהם לשפר את כישוריהם באמצעות דפי עבודה, השתתפות בשיעורי דמה, ביצוע תרגול מקוון באמצעות אתרים שמציעים שיעורי הכנה שמתנהלים בדומה לשיעורים פרונטליים בכיתה, השתתפות בקבוצות חברתיות לפיתוח כישורים חברתיים. במידה ומתעורר חשש באשר למוכנות של הילד כדאי לפנות אל איש מקצוע על מנת לבצע מבחן בשלות לכיתה א' ולזהות כך את התחומים בהם הילד זקוק לחיזוק ותרגול.
מתי כדאי לפנות לאיש מקצוע?
ילדים מתפתחים בקצב שונה אך בכל זאת, כאשר נוצר פער בין היכולות של הילד ובין היכולות של בני גילו – כדאי לאבחן את הגורמים לפער ולהציע טיפול תומך. ברוב המקרים, בעזרת טיפול מקצועי ממוקד הילד יצליח במהרה להדביק את הפער. אם צוות הגן מדווח על קשיים של הילד בתחום הרגשי והחברתי – כדאי גם כן למהר לפנות אל איש מקצוע.
קשיים בהבנת סיטואציות חברתיות, נטייה להתבודדות, התקפי זעם ותחומי עניין מצומצמים עלולים להוות סימנים לאוטיזם או בעיית תקשורת. ככל שנקדים לזהות את הקשיים כך נוכל להתחיל לטפל מהר יותר ולהקל על הילד.
חשוב להבהיר שלא כל מקרה בו ילדים אינם בשלים למעבר או זקוקים לטיפולי הכנה מעיד על סימנים לאוטיזם או בעיה התפתחותית אחרת. ייתכן שתראו בקרוב קפיצה התפתחות משמעותית שתפתיע גם אתכם וגם את צוות הגן.
בכל מקרה בו התנהגות והיכולות של הילד אינן תואמות את המצופה מבני גילו כדאי להתייעץ עם צוות הגן, לפנות אל רופא המשפחה ולהיפגש עם רופא התפתחותי או קלינאית תקשורת. קיימות היום אפשרויות רבות לטיפול אישי, מקצועי, ביתי, קבוצתי. הילדים נהנים מהטיפולים ומקבלים מענה רגשי אישי שמניב תוצאות מהירות.