מספר הפניות של הורים המחפשים עבור ילדיהם סדנאות לפיתוח כישורים חברתיים הולך וגובר ככל שעולה המודעות לחשיבותם של כישורים חברתיים הן בפן במשפחתי, הן בפן האקדמי והתעסוקתי ו... לא תאמינו: אפילו בפן הבריאותי!
אדם שמנהל מערכות יחסים אפקטיביות הוא לרוב אדם מאושר יותר, שזוכה לשיתוף פעולה ותמיכה מהסובבים אותו ומתוך כך – בצד הצלחותיו בלימודים, בעבודה, ביחסי המשפחה ובחברה – הסיפוק והתמיכה שהוא זוכה להם – תורמים גם לבריאותו הפיזית, אשר מושפעת גם ממידת הסטרס שהוא חווה.
ניסיוני הרבה בהנחיית סדנאות לפיתוח כישורים חברתיים לילדים – מראה שככל שההורים מעורבים יותר בתהליך השינוי – כך גובר הסיכוי לשינוי אצל הילד/ה
ויותר מכך: ברוב המקרים, כאשר מדובר בילדים צעירים בגילאי בית ספר יסודי – די בהדרכת הורים ממוקדת על מנת לחולל את השינוי בזום / Google meet או פרונטלית.
מיומנויות חברתיות – ילדים לומדים ע"י חיקוי
במקרים רבים אשר הורים משתפים בנוגע לניסיונם החברתי לאורך השנים מתברר שגם הם חוו קשיים כאלה ואחרים ובהיעדר ייעוץ מכוון – הם ממשיכים לפעול באותם דפוסים מן העבר.
ילד שרואה את הוריו מנהלים אינטראקציה ווכחנית עם הסביבה – סביר להניח שיאמץ לעצמו דפוס ווכחני אשר עלול לפגוע בקשריו החברתיים.
ילד שחי בבית ביקורתי – עשוי להביע ביקורת תכופה כלפי חבריו, שעלולים להתרחק בעטייה.
ילד ששומע בבית הורים המתוסכלים ממקום עבודתם, או ממקום מגוריהם, או ממראם החיצוני או ממראה ביתם עשוי לחקות את הדפוס של אי שביעות רצון ולפעול על פיו גם מחוץ לבית. ילד כזה ירבה להתלונן או להביע תסכול והתנגדות אשר עלולים להרחיק את חבריו.
בקבוצות בהן לומדים ומתרגלים מיומנויות חברתיות אפקטיביות – לומדים הילדים לחשוב אחרת מדפוסי החשיבה המוכרים להם ולפעול בדרכים חדשות. ילד כזה, על אף שהוא חווה הצלחה במפגש הקבוצתי – חוזר הביתה ושומע את השיח המתנהל בבית, אשר אינו דומה לשיח שלמד בקבוצה.
במקרים רבים מתעורר אצל הילד קונפליקט שמביא אותו להתלבט למי עליו להקשיב, מצד אחד – האוטוריטה שמנחה את הקבוצה לימדה X, מהצד השני - ההורים מדברים אחרת...
ומתעוררת השאלה מי צודק ועולה הצורך לבחור בין הנלמד בקבוצת המיומנות ובין חיקוי ההורים בבית, בכל אחת מהבחירות הילד עלול לחוות קושי ואף רגשות אשמה באם בחר בליישם את המלצת המנטור/ית של הקבוצה.
הורים שבוחרים להתייחס אל הקושי של הילד/ה כאל הזדמנות להתפתחות אישית ולמידה – מרוויחים ארגז כלים עשיר שמשרת אותם גם בהובלת השינוי אצל הילד וגם בשיפור מערכות היחסים שלהם הן עם עצמם, הן זה עם זו והן מחוץ לבית, במרחב הלימודי, התעסוקתי והמשפחתי.
בצד כל אלה – שיחות הדרכת הורים שאני מקיימת נערכות לרוב בזום וחוסכות להורים זמן ותקציב נסיעה ובייביסיטר.
לעיתים די בפגישה אחת מקיפה וממוקדת על מנת לחולל את השינוי ולפעמים דרוש תהליך ליווי שבמהלכו מקיימים פגישות אחת לשבועיים ובין פגישה לפגישה ניתן ליווי בווצאפ לכל שאלה והתייעצות.
אם הילדים שלכם חווים אתגרים במישור החברתי – אל תחכו למחר
צרו קשר ויחד נתחיל להוביל את השינוי.